A-porta, present als congressos més importants del sector social d’aquesta tardor

El projecte d’apoderament veïnal de la CONFAVC participarà al 2n Congrés Català de Pobresa Energètica i al VI Congrés del Tercer Sector Social

El projecte d’apoderament veïnal “A-porta, acompanyant porta a porta”, de la Fundació CONFAVC, participarà a dos dels congressos més importants del sector social d’aquesta tardor: el 2n Congrés Català de Pobresa Energètica i el VI Congrés del Tercer Sector Social.

El dia 8 de novembre (13h), l’experiència d’A-porta serà present a la taula “Iniciatives d’abordatge de la pobresa energètica: experiència més enllà de l’acció puntual”, juntament amb quatre iniciatives més que també tractaran sobre la pobresa energètica. La presentació anirà a càrrec del coordinador del projecte a Campclar (Tarragona) i a la Zona Nord de Barcelona, Celso Pérez.

El 2n Congrés Català de Pobresa Energètica se celebrarà a Barcelona el 8 i 9 de novembre. Enguany se centra en les causes que agreugen la pobresa energètica i en la situació actual de la defensa dels drets energètics, tant en l’àmbit local com europeu. Precisament la pobresa energètica i com prevenir-la és un dels àmbits d’actuació d’A-porta, el projecte social de la Fundació CONFAVC.

El 2n Congrés Català de Pobresa Energètica és un espai de debat, anàlisi i reflexió que vol aportar possibles solucions i, a la vegada, promoure una acció i un treball conjunts entre les administracions públiques i el sector social, en especial des de l’àmbit local, amb l’objectiu d’augmentar la capacitat de resposta i les estratègies per prevenir la pobresa energètica.

L’altra de les cites de A-porta, el VI Congrés del Tercer Sector Social, que en aquesta edició porta el lema ‘Desigualtats socials, solucions locals’, tindrà lloc al Museu del Disseny de Barcelona, del 20 al 22 de novembre. A-porta és una de les 84 experiències innovadores en la intervenció social i en l’organització i gestió de les entitats del tercer sector que s’hi presentaran. L’objectiu del Congrés és fer visible la feina de les entitats i posar de relleu la importància de la seva interacció amb les administracions locals per avançar cap a una societat més justa, equitativa i solidària.

La presentació d’A-porta al Congrés tindrà lloc el dia 21 de novembre, a l’aula 1 de l’espai del Social Speakers’ Corner, a les 16.15h) i anirà a càrrec de la gerent de la CONFAVC i coordinadora d’A-porta, Alba Gómez.

A-porta, un dels programes més destacats de la Fundació CONFAVC, és un projecte social singular que aprofita la capacitat d’iniciativa del veïnat en benefici del seu barri. Permet trencar l’aïllament i apoderar les persones vulnerables. Un veí o una veïna del barri, un/a Picaporta, visita els seus veïns a casa seva i els ofereix informació valuosa per a millorar la seva qualitat de vida (a la salut, la pobresa, la pobresa energètica, la recollida selectiva, l’habitatge, la feina, la violència masclista, la immigració, etc.).

Barris de desplegament d’A-porta i resultats

Desplegat fins ara a tres barris de Catalunya (Campclar, Tarragona; Can Peguera i la Zona Nord, a Nou Barris, Barcelona), A-porta ha permès, per exemple, clarificar i donar solució a la situació de pobresa energètica en què es troben algunes de les llars visitades a Campclar. Entre d’altres dades, al 72% es van trobar incidències relacionades amb les factures d’electricitat; a un 50%, incidències relacionades amb la factura de l’aigua i al 19%, problemes derivats del subministrament de gas.

A Can Peguera, Barcelona, els Picaportes d’A-porta han aconseguit saber la situació laboral dels seus habitants i avaluar l’índex de coneixement dels veïns i veïnes del Pla de Futur per a involucrar-los a la remodelació urbanística prevista al Pla. Quant a la Zona Nord de Barcelona, el gener d’enguany es va possibilitar l’ampliació d’aquest projecte (des del barri de Ciutat Meridiana a Vallbona i Torrebaró). El desplegament previst a 1.823 habitatges d’aquesta zona va concloure que un 43% de les famílies visitades tenien problemes energètics o de consum d’aigua, molts relacionats amb el fet que, sense saber-ho ni necessitar-ho, havien comprat serveis extres que els encarien la factura entre 25 i 40 euros mensuals com a mitjana. A més, un 16% dels veïns i veïnes de les llars visitades tenien un grau de vulnerabilitat alt, i per tant els picaportes els han vehiculat a Serveis Socials i han fet el seguiment.